Reference

Sbírka Újedě - sexualita a hraniční témata syrově a bez obalu
https://vltava.rozhlas.cz/sbirka-ujede-sexualita-a-hranicni-temata-syrove-a-bez-obalu-5983013

 

Nedeľná chvíľka poézie - FM
https://www.mixcloud.com/radiofm/nedelna-chvilka-poezie_fm-jana-orlova-6112016/

 

Performerka Jana Orlová v Tyjátru: Performance je zóna svobody, kde nemusím všechno zdůvodňovat.
http://www.rozhlas.cz/radiowave/tyjatr/_zprava/performerka-jana-orlova-v-tyjatru-performance-je-zona-svobody-kde-nemusim-vsechno-zduvodnovat--1647264

 

Měsíc autorského čtení 2016: Mrsknout to tam
http://www.autorskecteni.cz/2016/cz/program/52-Jana-Orlova

 

Art Ukrajine: http://artukraine.com.ua/a/yaroslav-solop--net-nekrasivoy-fotografii--est-neudobnaya-fotografiya/#.WBya2y3hCUn

 

Hromadskeradio.org: https://hromadskeradio.org/programs/prava-lyudyny/hto-taka-yana-orlova-ta-chomu-deyaki-yiyi-nenavydyat#

 

Překlad poezie do maďarštiny: http://szlavtextus.blog.hu/2013/07/05/cseh_erotikus_kolteszet_jana_orlova_versei

 

"Způsob prezentace, jedna fotografie a krátký text, připomíná minimalistické prezentace Jiřího Kovandy. Takový způsob rafinovaně využívá divákovu představivost. Performance se odehraje v hlavě každého trochu jinak. Vyprávění a mýtus je mnohem podstatnější a pravdivější než hmotná skutečnost.

... Orlová potřebuje situace, kdy je narváno, prostory, které hodně zažily, pracuje totiž s nahromaděnou energií místa. Vytahuje staré duše z neviditelného světa na světlo boží, aby ji na chvíli posedly nebo se rozpadly v prach. Zhmotňuje pradávný archetyp Animy

... Dovedností dobrého média je schopnost plného soustředění a zároveň odstupu od sebe sama. Jana Orlová je dozajista dobrým médiem, což umocňuje jedinečnost její tvorby.

... Performance znamená na poli výtvarného umění totéž, co poezie v literatuře nebo porsche mezi automobily. Médium performance je odlehčené, není zatíženo matérií, aby ztěžklo více než je nutné. Je jako tanec či vítr, který si vane kam chce, o to přesněji však dokáže vyjádřit hluboké principy. Performance je živoucí natura muerta. Pohyblivé zátiší figury v psychické krajině.

... Kult stínu smrti je pravým kultem dnešní doby. Mnozí si myslí, že současným bohem je mamon a honba za ním, domnívám se však, že peníze jsou jen papírky a čísla. Jejich vysoké hodnocení, hromadění a vzývání má zakrýt hlubší a strašlivější božstvo, jehož se tolik děsíme, že se jeho jméno ani neodvažujeme vyslovit, ani na něj pomyslet, jehož existenci se snažíme vší silou popřít. Paní Smrt. Chladně svůdná delikátní květina, která se usmívá na dně každého lidkého zážitku. Život je lícem smrti, smrt je rubem života, dohromady však tvoří Mobiovu smyčku. Paradox. Skutečnost plachtí vzduchem poháněná energií rozporů a logika za ní kulhá o berlích svých tvrzení a přesvědčení. Logika nemá šanci spoutat skutečnost. Logika neobsahuje život. Skutečnost života je tajně živená smrtí.

...Orlová si je vědoma moci sošné krásy a jiskřivé inteligence ukryté v nervovém napětí svého těla. Záměrně kombinuje vlastní krásu s odporností, čímž ještě zvyšuje svůdnost. Když pojídá syrová játra, vytahuje mušle z pohlaví, polyká hadí kůži, nechává se škrtit, svlékat a potírat jílem či se stává potravou pro šváby, jedná jako archetyp. 

...Série performancí Černá žena upomíná na hermetickou cestu sebezasvěcení, kterou adept podstupuje skrze dobrovolně zvolené protivenství. Performance v podání Jany Orlové je půstem, meditací, kontemplací i orgií. Odbourává myšlení ve prospěch poznání. Rozvíjí psychické vrstvy. Rozeznívá prastarou píseň života. Umění Orlové osvobozuje Animální duši každého z nás."

Darina Alster

 

"K čemu slouží vivisekce jazyka, surová i syrová slova, skřeky ozývající se ve změti výrazů i významů. Co chce autorka odhalit? Co se snaží naznačit? Uvědomuje si, že povrch není celek, a tak zkouší nacházet souvislosti pod povrchem. Kořeny a oddenky rostlin pod zemí jsou neviditelné. Snaží se puklinami počitků nahlédnout přes a za proluky ve vědomí. Rozrývá povrch povrchního prožívání."

Milan Haussmann 

 

"Ze sbírky Jany Orlové nazvané Čichat oheň je zřejmé, že si je autorka vědoma toho, jakým způsobem básnické slovo působí. Jako by velmi citlivě vnímala, že kolem každého slova vzniká jemné silové pole, které meziprostory vyplňuje. Vyváženost vyřčeného a zamlčeného je zde přirozeně zakoušena, mizí tu sklon k popisnosti fenoménů tak, jak se nám jeví, a namísto toho vyvstává samo zakoušení, jaké ty jevy jsou - to mi přijde vzácné. Navíc ono jin-jangové střídání zamlčeného a vyřčeného pak v tiskové podobě vyvolává napětí a vede k neotřelým obratům, které nutí se k veršům vracet: "Je Žlutá a spadne// Podzemí je ostré// Tlak na jednoduchou// Chápavost bez ticha// Spadne// Něco jako oběť."

Ladislav Puršl